miércoles, 22 de abril de 2009

Anton LaVey

Anton Szandor LaVey (1930-1997) var grundlægger af Church of Satan, som er det første organiserede kirke i moderne tid at indføre en religiøs filosofi kæmpe Satan som et symbol på personlig frihed og individualisme. I modsætning til grundlæggerne af andre religioner, som påstod, ophøjede "inspiration" leveres via nogle overnaturlige enhed, LaVey let erkendte, at han har brugt sine egne evner til at sammenfatte Satanisme, baseret på hans forståelse af den menneskelige dyr og erfaringer fra tidligere filosoffer, der går ind materialisme og individualisme. Om hans rolle som grundlægger, han sagde, at "Hvis han ikke gjorde det selv, en anden, måske mindre kvalificeret, ville have."

Født i Chicago i 1930, hans forældre hurtigt flyttet til Californien, at vestligste indsamling sted for de lyseste og mørkeste manifestationer af "American Dream". Det var et frugtbart miljø for den følsomme barn, der senere vil moden til en rolle, at pressen ville dubbe "Den Sorte paven." Fra hans østeuropæiske bedstemor, unge LaVey lært af overtro, der stadig er gældende i denne del af verden. Disse historier whetted hans appetit for outre, der fører ham til at blive absorberet i klassisk mørk litteratur såsom Dracula og Frankenstein. Han blev også en ivrig læser af pulpen magasiner, som først offentliggøres eventyr nu anses klassikere af horror og science fiction genrer. Han senere befriended skelsættende Weird Tales forfattere såsom Clark Ashton Smith, Robert Barbour Johnson og George Hass. Hans fancy blev taget til fange af fiktive tegn fundet i værker af Jack London, i tegneserie tegn-lignende Ming den nådesløse, såvel som historiske tal i en djævelsk stoebt såsom Cagliostro, Rasputin og Basil Zaharoff. Mere interessant for ham end den disponible okkult litteratur, som han afskediget som værende lidt mere end skinhellig hvide magi, var bøger for anvendt obskure viden såsom Dr. William Wesley Cook's Praktiske lektioner i Hypnotism, Jane's fighting ships, og manualer for håndskrift analyse.

Hans musikalske evner blev bemærket tidligt, og han fik frie tøjler med sine forældre til at forsøge sin hånd på forskellige instrumenter. LaVey var især tiltrukket af keyboards grund af deres omfang og alsidighed. Han fandt tid til praksis og let kunne reproducere sange hørt ved øret uden anvendelse af falske bøger eller ark musik. Dette talent ville vise sig at være en af hans vigtigste indtægtskilder for mange år, især fordi han Calliope spiller under hans Carnival dage, og senere hans mange stints som organist i stænger, saloner, og natklubber. Disse steder gav ham mulighed for at studere, hvordan forskellige melodiske linjer og akkords progressions influere følelserne af hans publikum, fra tilskuere til karneval og spook viser, at de personer, der søger trøst for skuffelser i deres liv i destilleret spiritus og ryge - fyldt Taverns, som LaVey's spilleregler forudsat et lydspor.

Hans underlige interesser markeret sig som en outsider, og han gjorde ikke afhjælpe dette ved at føle nogen tvang til at være "en af drengene." Han foragtede gym klasse og team sport og ofte udskåret klasser at følge sine egne interesser. Han var en ivrig læser, og iagttog film som dem, der vil senere blive stemplet film noir såvel som tyske expressionist biograf såsom M, Kabinettet af Dr. Caligari, og Dr. Mabuse film. Hans prangende tilstand af kjole også tjent til at forstærke hans fremmedgørelse fra mainstream. Han er gået ud af high school til at hænge rundt med gangster typer og gravitated retning arbejder i cirkus og omrejsende tivolier, først som en roustabout og bur dreng og senere som en musiker. Hans nysgerrighed blev belønnet gennem "læring Tovenes" og arbejder en handle med de store katte, og senere bistandsydende med rænkespil, spook viser. Han blev velbevandret i mange ketsjere bruges til at adskille de rubes fra deres penge, sammen med den psykologi, der får mennesker til at sådan stræben. Han spillede musik for sjofel viser på lørdag aften, samt til telt revivalists på søndag morgen, ser mange af de samme personer, der deltager begge. Alt dette udgør et solidt, Jordet baggrunden for hans skiftende kynisk verden synspunkt.

Når Carnival sæson sluttede, LaVey vil tjene penge ved at spille orgel i Los Angeles området burlesque huse, og han vedrører, at det var i denne periode, at han havde en kort affære med en så-ukendt Marilyn Monroe. Flytter tilbage til San Francisco, LaVey arbejdet for en stund som en fotograf for Police Department, og, under Korea-krigen, indrulleret i San Francisco City College som en kriminologi vigtige for at undgå udkastet. Begge sine studier og erhverv afslørede barske indblik i den menneskelige natur. På dette tidspunkt han mødte og blev gift med Carole Lansing, der bar ham hans første datter, Karla Maritza, i 1952. Et par år tidligere LaVey havde udforsket skrifter Aleister Crowley, og i 1951 mødte han nogle af de Berkeley Thelemites. Han var unimpressed, da de var mere åndelige og mindre "onde", end han formodede, bør de for disciple af Crowleys libertine trosbekendelse.

I 1950'erne LaVey suppleret sin indkomst som en "psykisk investigator," at hjælpe med at undersøge "skalfrugt opkald" henvises til ham af venner i politiet afdeling. Disse erfaringer har vist sig for ham, at mange mennesker var tilbøjelige til at søge en overnaturlig forklaring på fænomener, der havde mere prosaisk årsager. Hans rationelle forklaringer ofte skuffet klagerne, så LaVey opfundet mere eksotiske årsager til at gøre dem til at føle sig bedre, at give ham indsigt i, hvordan religion ofte funktioner i folks liv.

I 1956, han købte en viktoriansk hus på California Street i San Francisco's Richmond distriktet. Det blev anset for at have været en speakeasy. Han malede det sorte, det vil senere blive hjem til Church of Satan. Efter hans død, huset forblev ubesatte indtil den blev revet ned af fast ejendom selskab, der ejede ejendom på 17 oktober 2001.

LaVey mødtes og blev entranced ved Diane Hegarty i 1959, og han derefter fraskilte Carole i 1960. Hegarty og LaVey aldrig gift, men hun bar ham hans anden datter, Zeena Galatea i 1964 og var hans følgesvend i mange år. Hegarty og LaVey senere adskilles, og hun sagsøges ham for palimony og det blev afgjort af en domstol. LaVey endelige følgesvend var Blanche Barton, der bar ham sin eneste søn, Satan Xerxes Carnacki LaVey den 1. november 1993. Ifølge LaVey ønsker, hun efterfulgte ham som leder af kirken efter hans død den 29. oktober, 1997. I 2001 var hun gået på denne position, at Peter H. Gilmore, en lang gang medlem af Rådet for Ni.

Gennem hans "ghost sprænge" og hans hyppige offentlige jobs som organist, herunder spille Wurlitzer på Lost Weekend cocktail lounge, LaVey blev en lokal berømthed og hans ferie parter tiltrukket mange San Francisco notables. Gæster medtages Carin de Plessin, kaldet "Baroness" som hun var vokset op i det kongelige palads i Danmark, antropolog Michael Harner, Chester A. Arthur III (barnebarn til den amerikanske præsident), Forrest J. Ackerman (senere, udgiveren af berømte Monstre i Filmland og anerkendt ekspert i science fiction), forfatter Fritz Leiber, lokale excentriske Dr. Cecil E. Nixon (skaberen af den musikalske robot Isis) og underjordiske filmskaber Kenneth Anger. Fra denne crowd LaVey destilleret hvad han kaldte en "Magic Circle" af medarbejdere, der delte hans interesse i det bizarre, den skjulte side af, hvad der bevæger sig i verden. Som hans ekspertise voksede, LaVey begyndte præsenterer fredag aften foredrag sammenfatter frugterne af sin forskning. I 1965, LaVey blev præsenteret i Brother Buzz Show, en humoristisk børns program vært ved marionettes. Fokus var på LaVey's "Addams Family" livsstil beslutningsproces en levende som en hypnotisør, psykiske investigator, og organist samt om hans meget usædvanligt kæledyr Togare, en Nubian løve.

I processen hen imod hans forelæsninger, LaVey blev ført til destillation en unik filosofi baseret på hans liv erfaringer og forskning. Når et medlem af hans Magic Circle antydet, at han havde grundlag for en ny religion, LaVey aftalt og besluttet at fundet Church of Satan som det bedste middel til at kommunikere sine ideer. Og så, i 1966 om den nat i maj Eve-de traditionelle hekse 'sabbat-LaVey erklæret grundlæggelsen af Church of Satan samt omnummereringen 1966 som det år One, Anno Satanas-det første år af Age of Satan.

Opmærksomhed i pressen snart følges, især med bryllup af Radikal journalist John Raymond til New York socialite Judith sag på 1 februar, 1967. Berømte fotograf Joe Rosenthal blev sendt af San Francisco Chronicle at fange et billede, som derefter blev trykt i Chronicle såvel som Los Angeles Times og andre store aviser. LaVey begyndte masse formidling af hans filosofi via frigivelse af et rekordstort album, De Sataniske Masse (Murgenstrumm, 1968). Albummet figurerede en dække grafiske navngivet af LaVey som "Sigil af Baphomet:" geden hovedet i en Pentagram, omgivet med hebraiske ord "Leviathan", som siden er blevet den allestedsnærværende symbol på Satanisme verden over. Fokus på det album var en del af det ritual for dåb skrevet for tre-årige Zeena (udføres på 23 mai, 1967). Ud over den faktiske optagelse af en Sataniske ritualer, side to af de LP havde LaVey læser uddrag fra as-endnu-ikke-offentliggjorte De Sataniske Bibelen over musik af Beethoven, Wagner og Sousa. Hans fredag foredrag fortsættes og han er nedsat en række "hekse" Workshops "at pålægge kvinder i kunsten at nå deres vilje gennem glamour, feminine whiles, og den dygtige opdagelse og udnyttelse af mænds fetishes.

Ved udgangen af 1969, LaVey havde taget monografierne han havde skrevet for at forklare filosofi og rituelle praksis af Church of Satan og melded dem alle af hans filosofiske påvirkning fra Ayn Rand, Nietzsche, Mencken, og London sammen med base visdom Karneval folkemusik. Han indledes disse essays og ritualer med omarbejdet uddrag af Ragnar Redbeard's magt er ret og indgået den med "Satanized" versioner af John Dee's Enochian Keys til at oprette De Sataniske Bibelen. Det har aldrig været ude af tryk, og det er fortsat den vigtigste kilde til den moderne Sataniske bevægelighed.

De Sataniske Bibelen blev efterfulgt i 1971 af The Compleat Skærising (genudgivet i 1989 som De Sataniske Witch), en håndbog, som lærer "Mindre Magic"-metoderne og midlerne til at læse og manipulere med mennesker og deres aktioner i retning af opfyldelse af ens ønskede mål. De Sataniske Rituals (1972) blev trykt som en følgesvend volumen til De Sataniske Bibelen og indeholder ritualer nedslagne fra en Sataniske tradition identificeret ved LaVey i flere forskellige kulturer i verden. To samlinger af essays, der spænder fra den humoristiske og indsigtsfulde til sordid, The Devil's Notebook (1992) og Satan Taler (1998), fuldstændiggøre hans skriftlige Canon.

Siden oprettelsen, LaVey's Church of Satan tiltrukket mange forskellige mennesker, der deler en fremmedgørelse i forhold til konventionelle religioner, herunder sådanne berømtheder som Jayne Mansfield og Sammy Davis Jr., såvel som rock stjerner King Diamond og Marilyn Manson, der alle blev på mindste for en tid, kort-regnskabsmæssige medlemmer. Han nummererede blandt hans tilhængeres Robert Fuest, direktør for Vincent Price "Dr. Phibes "film samt The Devil's Regn; Jacques Vallee, ufologist og computer videnskabsmand, der blev brugt som grundlag for den karakter Lacombe, der spilles af François Truffaut i Spielbergs Luk Sprogmødestudier for Tredje Kind, og Aime Michel kendt som en spelunker og udgiver af Morning af tryllekunstnere.

LaVey's indflydelse blev spredt af talrige artikler i nyhedsmedier i hele verden, populære magasiner såsom Hør, McCalls, Newsweek og Time, herrespadseresko blade, og om talkshows såsom Joe Pyne, Phil Donahue, og Johnny Carson . Denne omtale venstre et mærke på romaner gerne Rosemary's Baby (udfyldes af Ira Levin i de første dage af Kirkens høj profil medier lynkrig) og Leiber's Our Lady of Darkness, og film som Rosemary's Baby (1968 ), The Devil's Rain (1975), The Car (1977), og mange af de senere "Devil Cult" film fra 1970'erne gennem 1990'erne, der samles op på symbolik fra LaVey's skrifter. En funktion længden dokumentarfilm, Satanis: The Devil's Mass (1969) omfattede ritualer og filosofi af kirken, mens LaVey selv var profilglas i Nick Bougas »1993 video dokumentarfilm Speak af djævelen.

LaVey's musicianship er konserveret ved flere optagelser, primært Strange Music (1994) og Satan er en Holiday (1995), begge oprindeligt frigivet af Amarillo Records, som nu er tilgængelig via Reptilian Records. Disse afspejler hans penchant for melodier fra 1930'erne gennem 1950'erne, der spænder fra humoristisk til dommedagsprofeterne lastet såvel som djævelen-tema sange. LaVey gør dem på en række selvstændige programmerede synthesizere, efterligner forskellige instrumentelle grupper. De er imponerende, da disse er ikke multitrack optagelser, men som er gjort i en tage med lydene af den fulde instrumental ensemble oprettet ved samtidig brug af mange synthesizere spilles af LaVey's hænder samt hans fødder, om et organ-stil fodpedal tastatur tilsluttet via midi.

To biografier har været skrevet om LaVey: The Devil's Avenger (1974) af Burton Wolfe og hemmelige liv i en Satanist (1990) ved Blanche Barton. Ægtheden af nogle af de begivenheder chronicled i disse værker har været omstridt i de senere år, især ved modstandere af LaVey, der beskylder ham for selvstændige salgsfremmende overdrivelse. LaVey var en veluddannet showman, et talent han aldrig benægtet. Imidlertid er antallet af hændelser detaljeret i begge biografier, som kan blive bekræftet via fotografisk og dokumentbeviser langt opvejer de få punkter i tvisten. Faktum er, at LaVey forfølges en kurs, som er udsat ham til højder og dybder af menneskeheden, fuld af møder med spændende mennesker, og det climaxed med sin grundlæggelse af Church of Satan og førte til berygtede berømthed på verdensplan. Kirken har overlevet sin død, og er fortsat ved hjælp af hans skrifter, til stadighed tiltrække nye medlemmer, som ser sig selv afspejlet i den filosofi, han kaldte Satanisme.

2 comentarios:

  1. Este comentario ha sido eliminado por un administrador del blog.

    ResponderEliminar
  2. Hi. Just wondering how you stumbled upon my blog, and why you follow it.

    ResponderEliminar